Image Image Image 01 Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll to Top

To Top

Interviuri

Interviu cu profesorul de limba latină Constantin Daba

2.09.2013

Pentru a vedea înregistrarea video accesaţi link-ul:

http://www.youtube.com/watch?v=t99JpJbwcfU

DSC00187

Reputatul profesor de limba latină, Constantin Daba, s-a născut pe 26 octombrie 1942, în comuna Zegaia, jud. Mehedinţi. Între 1960-1965, a absolvit Universitatea „Bucureşti”, Facultatea de Limbi Romanice, Clasice şi Orientale, urmând apoi, între 1970 -1975, cursurile Facultăţii de Istorie din cadrul aceleiaşi Universităţi obţinând licenţa în limbi clasice cu media 9,50 şi în istorie cu media 10. Din 1965 şi până în 1977 a fost, pe rând, profesor de limba latină la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu”, la Liceul Nr. 4 şi, respectiv,  la Liceul Nr. 5 din Constanţa. Din 1977 şi până în 1990 a fost profesor de istorie la Liceul Industrial Nr.4 din Constanţa. În perioada 1990-2006 a predat limba latină la Liceul Teoretic „George Călinescu” din Constanţa unde a asigurat şi un management eficient. Din 2006 şi până în prezent este profesor de limba latină la Liceul Internaţional de Informatică din Constanţa.

Reporter: Când v-aţi hotărât să deveniţi profesor de limba latină şi cum a evoluat această decizie în timp?

Prof. Daba Constantin: Hotărârea a fost luată în ultimul an de liceu, în anul 1960 atunci când a apărut programul facultăţilor de la Universitatea din Bucureşti. Peste tot la filologie, unde voiam să merg, era menţionat o limbă modernă secundată de limba şi literatura română. Numai limbile clasice nu aveau secundar limba română. Pe vremea aceea, a avea secundar limba română însemna, practic, să ajungi profesor de limba română, de limba franceză sau de altă limbă la o unitate de învăţământ din mediul rural. Eu voiam să ajung, undeva, într-un oraş. Mi-aş fi dorit foarte mult să ajung profesor la Liceul „Traian” din Turnu-Severin, unde am absolvit, el fiind unul dintre liceele de elită din România.

Reporter: De mic aţi iubit limba latină sau pasiunea pentru aceasta a venit pe parcurs?

Prof. Daba Constantin: Pasiunea pentru limba latină a venit din liceu. Îmi admiram foarte mult profesorul meu de latină care era o adevărată enciclopedie şi care ne încânta prin versurile pe care ni le recita, în timpul orelor, textele pe care ni le aducea din Cezar, Cicero, Publius Ovidius Naso, din scriitori pe care îi studiam atunci în liceu.

Reporter: Privind retrospectiv, ce a însemnat pentru dumneavoastră să fiţi profesor de limba latină la Liceul Teoretic „G.Călinescu”?

Prof. Daba Constantin: Mi-a plăcut să mă impun ca profesor de limba latină la toate liceele la care am funcţionat, începând cu Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” din Constanţa unde am fost repartizat. Meseria de profesor de limba latină implică multe satisfacţii pentru aceia care se străduiesc să-şi onoreze meseria. Pe vremea aceea, când am absolvit facultatea, erau două posturi bune: unul la Oradea şi unul la Constanţa. Colegii mi-au zis: „Du-te la Constanţa!”, eu care nu văzusem marea decât de două ori până atunci, am acceptat imediat. Am fost bucuros să vin la Constanţa ca profesor. Am avut o carieră didactică din anul 1965 şi până în prezent. Cred că am fost chemat pentru meseria de profesor.

Rep: Aţi fost profesor de istorie, timp de 13 ani, la Liceul Industrial Nr. 4 din Constanţa actualul Colegiul Tehnic „Tomis”. Ce ne puteţi spune despre această perioadă din cariera dumneavoastră?

Prof. Daba Constantin: Mi-a plăcut să predau istoria la fel de mult cum mi-a plăcut să predau limba latină. Am cunoscut chiar şi performanţa nu numai prin lecţiile apreciate de elevi şi de profesorii care m-au asistat, ci şi prin rezultatele pe care le-am obţinut cu elevii la olimpiadele şcolare, inclusiv la etapa naţională. Din 1987 până în 1990 am fost chiar metodist al Inspectoratului Şcolar Județean Constanța nu numai pentru limba latină, ci şi pentru istorie.

Reporter: Puteţi să ne vorbiţi despre o experienţă pozitivă şi un moment dificil din cariera dumneavoastră de profesor?

Prof. Daba Constantin: Experienţe frumoase au fost multe. Am avut momente emoţionante la clasă unde simţeam că toată clasa vibra alături de mine. Primul moment de acest gen l-am avut la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” din Constanţa atunci când le-am povestit despre Cezar elevilor mei. I-am impresionat cu prezentarea vieţii şi operei lui Cezar. Simţeam că am reuşit să-i atrag 100% pe elevii mei. Aceasta a fost o primă experienţă frumoasă. Despre momentele dificile care au fost, fără îndoială, nu-mi place să-mi mai amintesc.

Reporter: Cum aţi descrie perioada petrecută în calitate de director al Liceului Teoretic „G.Călinescu”?

Prof. Daba Constantin: De fapt, cariera mea de director a început din anul 1987, când am fost numit director adjunct la Liceul Industrial Nr. 4 din Constanţa. Între timp, am fost director şi la alte unităţi de învăţământ, cum ar Liceul Internaţional de Informatică, în perioada 2007-2012. Dar cea mai interesantă, cea mai eficientă perioadă este aceea în care am fost director la Liceul Teoretic „George Călinescu”, din 1990 până în 2006. Sunt lucruri însemnate pentru mine, pentru că la Liceul Teoretic „George Călinescu”, unde am fost director 16 ani, am putut să-mi pun în valoare dorinţa mea de a face ceva care să rămână o amintire frumoasă atât pentru elevii, cât şi pentru colegii mei. Liceul Teoretic „George Călinescu” este un liceu care a reprezentat cu cinste învăţământul românesc şi care îl reprezintă şi în prezent. Liceul „George Călinescu” a fost primul liceu din Constanţa în care s-a introdus învăţământul bilingv la limba engleză şi la limba franceză urmat apoi de clase bilingve de italiană şi spaniolă. Liceul Teoretic „George Călinescu” a fost unul dintre puţinele licee din ţară unde s-a studiat limba japoneză şi limba portugheză. Pot spune cu mândrie că eu am introdus în România bacalaureatul la limba japoneză şi la limba portugheză.

Reporter: Din anul 1995 până în anul 2001 aţi fost lector asociat cumul prin concurs. Ce ne puteţi spune despre experienţa dumneavoastră universitară?

Prof. Daba Constantin: De fapt, experienţa mea universitară a început din anul 1991 cu statutul de asistent la limba latină. M-am numărat printre susţinătorii înfiinţării Universităţii „Ovidius” şi am fost onorat să predau la această Universitate. Domnul profesor Marin Mincu, decanul pe atunci al Facultăţii de Litere, m-a solicitat, de mai multe ori, să devin titular la Universitate, dar de fiecare dată l-am refuzat spunându-i că mai am câteva lucruri de făcut la Liceul Teoretic „George Călinescu”. În anul 1995, în urma susţinerii unui concurs am devenit lector asociat cu statutul de cumul prin concurs. În paralel, am fost mentor pentru practica studenţilor la limba latină şi am predat şi metodica. A fost o experienţă interesantă pentru că am încercat să adâncesc cu studenţii mei studiul limbii latine şi, totodată, să le trezesc interesul pentru meseria de profesor.

Reporter: Ce ne puteţi spune despre schimburile de experienţe pedagogice la care aţi participat în Franţa, Germania şi Italia din anii aceia?

Prof. Daba Constantin: Participarea la stagiile de formare în străinătate a fost pentru mine un adevărat noroc. Începutul a fost în anul 1991, când am fost invitat să particip timp de o lună şi jumătate la un seminar de formare pentru profesorii de istorie a Franţei, organizat de Universitatea din Pau. În 1994, ca director al unui liceu bilingv de limba franceză am participat timp de o lună la un stagiu pedagogic organizat de Centrul Internaţional de studii pedagogice la Sèvres, la Paris. În afara acestora am mai participat la stagii de formare, organizate prin programul Arion pentru directorii de şcoli, la Lyon în Franţa şi în 2002, la un seminar Comenius organizat la Montecatini Terme, lângă Florenţa, în Italia. Cu elevii de la Liceul Teoretic „George Călinescu” am participat la o sesiune intitulată „Europa tinerilor până la 19 ani” organizată la Baden-Baden în Germania împreună cu un liceu din Hamburg şi un liceu din Paris. Au fost experienţe interesante care mi-au confirmat de fiecare dată dictonul lui Seneca, care spune că „învăţând pe alţii, învăţăm noi înşine” şi că, de fapt, “omul învaţă toată viaţa.”

Reporter: De-a lungul anilor v-au trecut prin mână numeroase generaţii de elevi. Puteţi să ne daţi câteva nume cu care vă mândriţi că le-aţi fost profesor?

Prof. Daba Constantin: Meritul unui profesor este să-şi pregătească elevii în aşa fel încât aceştia să-l poată întrece. Am socotit întodeauna de datoria mea să pregătesc elevi care să cucerească înălţimile. Şi la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” şi la Liceul Teoretic „Decebal” şi la Liceul Teoretic „George Călinescu” am avut astfel de elevi, absolvenţi care au ajuns reputaţi profesori universitari, medici de renume, diplomaţi, jurnalişti şi, mai ales, profesori de liceu. Este pentru mine o mare plăcere şi o mare onoare să spun despre un absolvent al meu că am avut cinstea de a-i fi profesor.

Reporter: Dacă aţi fi din nou la început de drum şi aţi avea 18-19 ani, aţi lua exact aceleaşi decizii de până acum? Adică, în ziua de azi, aţi fi fost acelaşi profesor de latină pe care noi toţi îl cunoaştem? 

Prof. Daba Constantin: Când eram în liceu cochetam cu istoria şi filosofia, discipline pe care aş fi vrut să le urmez la Universitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj. Dacă aş întoarce roata timpului şi aş privi în trecut, cred că mi-aş alege aceeaşi meserie. Important pentru mine era să devin profesor. Puteam să aleg şi alte domenii cum ar fi presa. Am făcut în timpul facultăţii teoria şi practica presei şi puteam să merg şi pe acest domeniu.  Însă, dintre toate opţiunile pe care le-am avut, am ales-o pe aceea de profesor. Prin anii ’60,’70 circula o sintagmă “profesorii sunt grădinarii sufletului omenesc.” Este o metaforă care onorează meseria de dascăl şi îi conferă nobleţea pe care ar trebui să o simtă fiecare om care urcă la catedră.

Reporter: Aţi putea să vă opriţi asupra unei maxime latine, al cărei conţinut consideraţi că vă caracterizează într-o oarecare măsură ?

Prof. Daba Constantin: Sunt multe maxime care onorează şi obligă un profesor şi de care mintea şi sufletul meu sunt pline. Aş putea enumera maxima lui Socrate „Cunoaşte-te pe tine însuţi!” sau răspunsul celebru al lui Bias din Priene, „Omnia mea mecum porto”, adică “Tot ce am port cu mine”. Mi-a plăcut în carieră să urmez exemplul profesorului meu de latină şi să-l am în mintea mea pentru a prezenta în faţa elevilor cât mai mult din cultura, civilizaţia greco-latină, adică să intru la clasă fără manual.

Reporter: Ce credeţi că ar trebui făcut în vederea stimulării noii generaţii pentru studierea culturii clasice latine?

Prof. Daba Constantin: Profesorii de latină se luptă cu două elemente. Unul este inspirat de interesul din ce în ce mai mic din partea elevilor pentru carte ceea ce aduce prejudicii mari sistemului de învăţământ. Tinerii din ziua de azi îşi iau ca model ceea ce văd la televizor, miliardari de carton şi femei uşoare astfel ei se lasă inspiraţi de reuşita acestora pe plan social. Ei uită, în felul acesta, că reuşita în viaţă este legată în primul rând de muncă, de dorinţa de a se ridica prin ei înşişi. Al doilea lucru neplăcut este dezinteresul guvernanţilor de a menţine în învăţământul liceal studiile clasice. De fapt, de aici ar trebui să se înceapă. Să fie asigurat un număr corespunzător de ore pentru studierea limbii şi literaturii latine şi, de ce nu, al culturii şi civilizaţiei greco-romane. Noi, ca popor latin, avem datoria să învăţăm în şcoală despre aceste lucruri. În al doilea rând, profesorii de latină nu ar mai trebui să fie socotiţi la categoria şi alţii. Pentru aceasta, profesorii de latină trebuie să fie la înălţimea meseriei pe care şi-au ales-o.

Rep: Ce măsuri credeţi că ar fi oportune şi necesare pentru creşterea calităţii actului didactic şi managementului în unităţile de învăţământ din România?

Prof. Daba Constantin: În primul rând, cred că în învăţământul românesc, de la clasele primare şi până la universitate, trebuie să fie schimbate mentalităţile. Elevii trebuie să ştie că reuşita lor constă în aplecarea către studiu, către lectură. Nimic nu e mai dăunător decât concepţia că se poate şi fără studiu, că în locul lecturii unei cărţi, al rezolvării unei probleme este preferabil calculatorul sau televizorul. Aceşti cronofagi răpesc mult din timpul rezervat pentru studiu. În al doilea rând, tinerii trebuie să înţeleagă că nu relaţiile părinţiilor sau relaţiile sociale, în general, îi urcă pe scara socială ci dorinţa şi apetenţa pentru a-şi construi singuri aripi cu care să cucerească înălţimile. În al treilea rând, dar nu în ultimul, este nevoie de profesori dedicaţi meseriei lor. Îmi aduc aminte de un text din Quintilian pe care l-a studiat la liceu şi care mi-a fost îndreptar pentru toată viaţa. Sunt sfaturi pe care Quintilian le adresează profesorilor: “Magister sumat erga discipulos animum parentis atque existimet se succedĕre in locum eorum, qui suos pueros ei tradiderunt. Ipse nec habeat vitia, nec toleret. Non austeritas eius tristis sit, nec dissoluta comitas, ne inde odium, hinc contemptus veniat”. În traducere acesta sună aşa „Profesorul să aibă faţă de elevi o atitudine părintească şi să considere că urmează în locul acelora care i-au încredinţat lui copiii lor. El însuşi să nu aibă defecte şi nici să nu le tolereze. Asprimea lui să nu fie mohorâtă, nici bunătatea lipsită de energie, ca să nu vină dintr-o parte ura şi din alta dispreţul”. Sigur că despre îndatoririle unui profesor au vorbit şi alţi pedagogi vestiţi, dar acest citat mi se pare cel mai potrivit pentru a caracteriza profesorul ca un „alter parens” un „al doilea părinte”.

Rep: În fiecare an, avem elevi constănţeni şi nu numai, care obţin rezultate deosebite la concursuri internaţionale şi olimpiade naţionale de limba latină? De ce aleg totuşi limba latină?

Prof. Daba Constantin: Da, avem elevi constănţeni care strălucesc, în fiecare an, la concursurile naţionale şi internaţionale. De exemplu, un concurs naţional dedicat operei poetului Ovidius, „Certamen Ovidianum Ponticum”, concurs iniţiat de mine şi de colegele mele de la Liceul Teoretic „G.Călinescu”. Este pentru mine o mare onoare faptul că am legat concursul nostru dedicat poetului Ovidius de un concurs similar care se desfăşoară la Sulmona, locul naşterii poetului Ovidius, oraş cu care Constanţa este înfrăţit încă din 1968, „Certamen Ovidianum Sulmonense”. În afara acestui concurs Ovidianum există şi alte concursuri internaţionale de limba latină, cum ar fi „Certamen Ciceronianum”. Elevii români au participat şi participă cu succes la astfel de concursuri datorită priceperii dascălilor lor de a-I apropia pe aceştia de cultura şi civilizaţia latină, de opera acestor scriitori de prestigiu. Este un lucru fantastic faptul că elevi care studiază limba latină într-o singură oră pe săptămână îi întrec în talent şi în cunoştinţe pe elevi din alte ţări în care limba latină se studiază în 4-6 ore săptămânal.

Rep: Credeţi că mass-media ar trebui să aibă un rol important în educarea adolescenţilor?

Prof. Daba Constantin: Rolul mass-media în educarea adolescenţilor este uriaş pentru că dacă tinerii refuză să-şi „piardă” timpul cu o carte şi mai degrabă se uită la televizor, fiind încântaţi de ceea ce văd înseamnă că îi atrag aceste lucruri superficiale, de foarte multe ori, dăunătoare educaţiei. Agresiunea mass-media asupra educaţiei tinerilor de vârstă şcolară este, de altfel, un lucru, unanim recunoscut.

Rep: Cum credeţi că ar trebui să arate o şcoală în care elevii să vină cu plăcere şi de plăcere?

Prof. Daba Constantin: Şcoala trebuie să arate ca un templu în care vii cu credinţa că ceea ce vezi, ceea ce auzi şi ceea ce înveţi este folositor pentru minte şi suflet. Un templu presupune un loc curat, frumos, fără violenţă şi fără lucrurile urâte pe care le întâlneşti la tot pasul. Şi şcoala trebuie să fie frumoasă, un loc primitor şi plăcut care să-ţi bucure ochii şi sufletul. În acelaşi timp, şcoala trebuie să aibă nişte dascăli luminaţi, nişte oameni de la care trebuie şi poţi să înveţi.

Rep: Ce vă place să citiţi?

Prof. Daba Constantin: Când am ieşit la pensie de la Liceul Teoretic „George Călinescu” am spus colegilor mei că vreau să-mi recitesc toate cărţile din bibliotecă, lucru pe care în anii din urmă am încercat să-l pun în practică.

Rep: Cu ce distincţii aţi fost onorat de-a lungul timpului?

Prof. Daba Constantin: Mi-a plăcut întotdeauna să fiu apreciat pentru activitatea mea la catedră sau extraşcolară. Am fost onorat şi de colegi şi chiar şi de elevi. Îmi aduc aminte cu plăcere, de exemplu, de diploma pentru înţelepciune pe care am primit-o de la promoţia 1992 a Liceului Teoretic „George Călinescu” sau de aprecierile deosebite pe care le-am primit de la conducerea Liceului „Ovidio” din Sulmona cu ocazia participării la concursul „Ovidianum”. De asemenea, am fost onorat să primesc ordinul „Palmes Academiques” conferit de Guvernul Franţei în 2002 ca şi Ordinul „Meritul pentru învăţământ” în grad de cavaler conferit de Ministerul Educației Naționale. În rest, am primit şi alte diplome de profesor evidenţiat, ultima dintre ele, o diplomă de excelenţă conferită de M.E.C.T, în 2006, cu ocazia pensionării.

Rep: Transmiteţi, vă rugăm, un mesaj comunităţii educative din judeţul Constanţa, la deschiderea noului an şcolar!

Prof. Daba Constantin: Tinerii profesori trebuie să devină cu adevărat „grădinarii sufletului omenesc” şi mai ales să nu uite îndemnul lui Quintilian. Acest lucru înseamnă că relaţiile lor cu elevii trebuie să fie conduse de acea atitudine părintească de care vorbeşte scriitorul latin şi de acel îndemn de a pătrunde în mintea şi în sufletul elevilor, de a-i pregăti pentru viaţă. Eu cred că nimic nu este mai înălţător şi mai nobil decât ca elevii să-şi amintească întotdeauna cu respect de dascălii lor, să le cinstească memoria şi să recunoască faptul că o parte din reuşita lor în viaţă se datorează şcolii în care au învăţat. Aceste sfaturi sunt în acelaşi timp mesajul meu pentru noul an şcolar şi pentru totdeauna.

DSC00185

N.B. Mulţumim profesorului de limba latină, Constantin Daba, pentru interviul acordat.