Image Image Image 01 Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll to Top

To Top

Comunicate de presă

CONFERINȚĂ DE PRESĂ

Joi, 21.01.2021, s-a desfășurat conferința de presă în sistem on-line, a inspectorului școlar general SORIN MIHAI.

Subiectele puse în discuție în cadrul întâlnirii cu reprezentanții media au fost:

1. Colaborare Inspectoratul Școlar Județean Constanța- Universitatea Ovidius Constanța- Clasa Confucius (invitați: prof.univ.dr. Liliana Ana Tuță- Prorector- Relații internaționale, studenți străini și rezidenți, prof.univ.dr. Angelo Mitchievici);
2. Colaborare Inspectoratul Școlar Județean Constanța- Pearson for Romania;
3. Finalizare distribuire tablete- Program Național Școala de acasă;
4. Stadiu acțiune de vaccinare- personal unități de învățământ din județul Constanța;
5. Detașări în interesul învățământului pe funcția de director/director adjunct;
6. Pregătirea instituțiilor școlare pentru reluarea cursurilor în format fizic.

1. Colaborare Inspectoratul Școlar Județean Constanța- Universitatea Ovidius Constanța- Clasa Confucius
Domnul Sorin Mihai, inspector școlar general, prezintă invitații la conferință, făcând următoarele precizări:
Inspectoratul Școlar Județean Constanța a reluat această colaborare cu Universitatea Ovidius din Constanța în direcția participării la Proiectul Clasa Confucius. Această colaborare reprezintă o mândrie pentru noi, ne onorează, este o colaborare cu multiple avantaje care vor crea o relație de tip win-win pentru instituțiile noastre.

Doamna prof.univ.dr. Liliana Ana Tuță- Prorector- Relații internaționale, studenți străini și rezidenți:
Universitatea Ovidius din Constanța își dorește în continuare să se mențină și să devină o universitate internațională, deschisă, multiculturală. În acest context, care, deși pare nefavorabil din punct de vedere al Clasei Confucius, este important să știi în viață să transformi ceea ce pare inițial un dezavantaj într-un avantaj, cum ar fi faptul că noi rămânem un popor deschis la tot ceea ce înseamnă colaborare, cultură, deschidere spre comunicare și mobilitate sperăm, în curând. Această Clasă Confucius este un proiect mai vechi și conducerea universității s-a preocupat în această direcție. Acum, îl avem alături de noi pe domnul prof.univ.dr. Angelo Mitchievici, cel care a pus suflet, alături de echipa dumnealui, în acest proiect pe care încercăm să-l revigorăm. Știm foarte bine că pandemia ne-a deschis orizontul on-line dar, sperăm că, în curând, vom avea și comunicare directă. Pentru ceea ce înseamnă Universitatea Ovidius atât în mediul academic, social, cultural cât și educațional nu pot decât să-mi doresc ca în continuare să colaborăm din ce în ce mai bine, să creștem și să ne dezvoltăm, astfel încât absolvenții dumneavoastră să ajungă studenții noștri, să fie mulțumiți de tot ceea ce înseamnă educație și cercetare în mediul universitar.

Domnul prof.univ.dr. Angelo Mitchievici, Directorul Clasei Confucius:
Aceasta este o ocazie de a reînnoi o colaborare care s-a dovedit a fi fructuoasă și în trecut iar Clasa Confucius joacă și ea un rol în această economie simbolică a dezvoltării Universității Ovidius din Constanța. Instituția noastră are acest avantaj de a fi plasată strategic la Marea Neagră și noua conducere a universității a făcut din acest punct o strategie de dezvoltare pe termen mediu și lung. Învățarea limbii chineze în contextul internațional…vorbim de o putere economică recunoscută, de o cultură și o civilizație cu longevitate, de o serie de reușite care face din China un lider al tehnologiei de vârf- biotehnologie, inginerie genetică. Avem foarte multe de învățat de la acest model de dezvoltare, avem un model de bune practici, un model în privința în care tenaticitatea și seriozitatea construiesc practic, dimensiunea unei civilizații ultramoderne. Este important ca, pe lângă celelalte repere pe care le avem- Uniunea Europeană, NATO- să avem un reper și în cultura și civilizația chineză. Ca toate marile universități și Universitatea Ovidius din Constanța încurajează multiculturalitatea și diversitatea, comunicarea în toate direcțiile. Este o situație de win-win. Nu avem decât de câștigat dezvoltând relațiile cu China prin intermediul Clasei Confucius, așa cum fac toate departamentele universității în relație cu alte instituții universitare din lume. Ne dorim foarte mult o colaborare cu Inspectoratul Școlar Județean Constanța pentru a disemina corect și deschis informația despre învățarea limbii chineze. Chiar dacă ar părea dificil, avem profesori foarte competenți, selecția acestora realizându-se la nivelul a mii de oameni. Este o selecție foarte strictă, profesorii sunt foarte bine pregătiți, învățarea se face prin limba engleză, fapt care constituie un avantaj în plus. Elevii de școală gimnazială și liceu, evident și studenții noștri, învață limba chineză prin limba engleză. Acest fapt înseamnă că dezvoltă un mecanism care presupune învățarea a două limbi în același timp. Clasa Confucius oferă o serie de evenimente și programe. China oferă burse. Suntem pe punctul de a dezvolta și un schimb de studenți prin programul Erasmus. Cu alte cuvinte, perspectiva care se deschide elevilor este aceea de a învăța în China, în cazul în care sunt deciși să parcurgă toate etapele. Învățarea unei astfel de limbi, a cincea din lume, oferă perspective și la nivelul structurilor administrative ale Uniunii Europene. Este un punct foarte important pe care-l marcăm astăzi prin bunăvoința și deschiderea domnului Sorin Mihai, inspectorul școlar general. Evenimentele care vor fi derulate în cadrul acestui proiect vor fi aduse la cunoștință în spațiul public, în momentul desfășurării acestora. Mulțumesc foarte mult Inspectoratului Școlar Județean Constanța, precum și doamnei prorector pentru sprijinul oferit.

Alte informații: înscrierile în Clasa Confucius se desfășoară în perioada 22 ianuarie- 18 februarie 2021, clasele/grupele de studiu sunt stabilite în funcție de numărul de elevi înscriși și de nivelul de limbă. Nu există o limită stabilită în acest sens. Din experiența anterioară se înscriu 120-150cursanți/ an. Cursurile sunt organizate în același sistem ca toate cursurile universitare, pe semestre: octombrie- ianuarie și februarie-mai. Există 6 niveluri, la finalul fiecăruia se susține un examen de promovare în treapta următoare, în baza calificativului obținut. Cursurile se adresează elevilor de gimnaziu, liceu, studenților și adulților care își exprimă dorința de a urma o astfel de formă de învățământ. Acestea se vor susține în această perioadă în sistem on-line și sunt deschise și persoanelor din alte județe. În momentul în care situația pandemică înregistrată la nivel național o va permite, se va face trecerea la cursuri desfășurate cu prezență fizică, existând un spațiu atractiv pentru derularea acestui tip de formare. Universitatea din Beijing este cea care furnizează corpul de profesori, foarte bine pregătiți și dedicați muncii pe care o depun. Cursurile se vor susține la final de săptămână, dar și o zi, în timpul săptămânii, în funcție de cursanți și programul acestora. Costul acestei formări este de 250 de lei pentru adulți și 150 de lei pentru elevi și studenți, pentru fiecare semestru.

2. Colaborare Inspectoratul Școlar Județean Constanța- Pearson for Romania
Domnul Sorin Mihai, inspector școlar general:
Excellent English Education SRL, partener oficial al PEARSON for Romania, a încheiat în premieră națională cu Inspectoratul Școlar Județean Constanța, prin departamentul Limbi moderne, un protocol de colaborare pentru menținerea calificării actuale a profesorilor de limbă engleză și informarea elevilor despre modul de desfășurare a testului Pearson de limba engleză/ PTE, examene calificate, recunoscute la nivel internațional și recunoscute/ echivalate de Ministerul Educației și Cercetării din România.

Doamna prof. Bianca Ionela Matei, inspector școlar pentru limbi moderne:
Pearson este un Centru de Excelență, un furnizor de examene de certificare lingvistică, la fel de important cum este și Universitatea Cambridge. Putem să ne mândrim deoarece, în acest moment, la nivel național, suntem singurul inspectorat care a încheiat acest protocol de colaborare. Este important acest fapt pentru că, în noul ordin de ministru nr. 6063/24.11.2020 Pearson apare cu 12 examene de echivalare și recunoaștere internațională, în lista dată de către Ministerul Educației și Cercetării, cu aplicabilitate pentru toți elevii care doresc echivalare, fie la clasa a VIII-a pentru clasele cu program de studiu bilingv fie pentru examenul de bacalaureat național. PTE are- ca și Cambridge- 4 nivele acreditate de către Ministerul Educației și Cercetării. Vom debuta, în primul rând, prin formarea profesorilor de limba engleză care vor fi și examinatori PTE, așa cum există și examinatori Cambridge. În etapa următoare vom avea selectarea unităților de învățământ pe raza județului Constanța pentru formarea centrelor de examen. Elevii vor putea susține examene pornind de la nivel B1 (elevi din clasele primare) până la nivelul C2 (pentru elevii din clasele a XI-a și a XII/XIII-a, studenți, adulți). În cel mai scurt timp, probabil în luna februarie, se vor forma profesorii (seminarii on-line cu cadre didactice din Marea Britanie), urmând înscrierile pentru examene, în cel mai scurt timp. Cursurile, formările cadrelor didactice, acreditările sunt gratuite.

Domnul Sorin Mihai, inspector școlar general:
Suntem într-o zonă de pionierat și ne mândrim cu această colaborare, facilitată de către doamna prof. Bianca Ionela Matei, inspector școlar pentru limbi moderne.

3. Finalizare distribuire tablete- Program Național Școala de acasă
La acest moment, distribuirea de tablete s-a finalizat. Ne-am orientat cu precădere asupra copiilor care provin din medii defavorizate, motiv pentru care a fost ușor îngreunat procesul de identificare a beneficiarilor. Chiar dacă se va începe învățarea în formatul fizic, față în față, am convingerea că, începând de acum înainte, ne vom întâlni cu activități derulate în mediul on-line, deoarece sunt niște achiziții, competențe pe care ni le-am însușit și, cu certitudine, vom face uz de acestea și pe viitor.

În perioada martie- septembrie 2020, s-au achiziționat la nivelul județului nostru 5171 de dispozitive pentru învățarea on-line, obținute prin eforturile managerilor instituțiilor școlare care au încheiat diverse colaborări cu autoritățile locale, agenții economici și organizațiile non-guvernamentale (fonduri proprii, fonduri UAT, sponsorizări, donații).

Prin aplicarea Hotărârii nr. 370/2020 privind aprobarea Programului național Școala de acasă și pentru alocarea unei sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2020, pentru Ministerul Educației și Cercetării, 5689 de dispozitive au fost asigurate pentru copiii care provin din medii defavorizate. De asemenea, Inspectoratul Școlar Județean Constanța a asigurat, prin Hotărârea de Guvern nr. 756- Educația în siguranță, un număr de 170 de tablete și aproximativ 192 de laptopuri, alături de alte dispozitive solicitate de unitățile de învățământ din județ: sisteme tablă interactivă și videoproiector (132), camere web (78), camere streaming (91), routere (192), switch-uri (42), imprimante (31) etc

La acestea se vor adauga dispozitivele achiziționate de către unitățile de învățământ, în parteneriat cu administrația publică locală prin Hotărârea de Guvern nr. 144/2020– privind unele măsuri pentru alocarea de fonduri externe nerambursabile necesare desfășurării în condiții de prevenție a activităților didactice aferente anului școlar 2020/2021 în contextul riscului de infecție cu coronavirus SARS-CoV-2. Data deschiderii apelului a fost 02.11.2020, iar dispozitivele fie au fost achiziționate, fie pot fi achiziționate în perioada următoare, pentru ca apoi sumele să fie recuperate prin proiect.
Menționăm că dinamica procesului de dotare cu mijloace/echipamente tehnologice de învățare determină o reactualizare săptămânală realizată de către directorii unităților de învățământ prin completarea datelor specifice în Sistemul Informatic Integrat.

De asemenea, precizăm că Inspectoratul Școlar Județean Constanța a intrat în parteneriat cu 4 UAT-uri (13 unități de învățământ) care vor beneficia de diferite dispozitive (laptopuri, table inteligente, videoproiectoare) în situația în care, sperăm, proiectul va fi câștigător.

Ne mândrim cu faptul că au fost foarte puțini bani care s-au întors la Ministerul Educației și Cercetării, fapt datorat furnizorilor și, nicidecum nouă. Inspectoratul Școlar Județean Constanța a reușit să consume toate fondurile alocate.

Acolo unde au existat refuzuri din partea părinților în vederea preluării tabletelor, unitatea de învățământ ne-a asigurat că respectivele dispozitive au fost redistribuite, astfel încât aceste dotări să fie valorificate la maximum. Refuzurile, foarte puține cazuri de altfel, s-au datorat și faptului că aceste tablete nu puteau fi utilizate de către elevi și în alte scopuri decât cel educațional (alte programe). Tabletele sunt distribuite în baza unui contract de comodat pentru responsabilizarea posesorilor. Asemenea unui manual, și tabletele trebuie să fie gestionate într-o anumită zonă de responsabilitate personală. Momentan nu avem cazuri declarate de dispozitive pierdute sau deteriorate.

Având în vedere faptul că, în perioada de învățare on-line s-au înregistrat economii la plata utilităților în unitățile de învățământ preuniversitar din județul nostru, o parte dintre instituțiile școlare au redirecționat fondurile/bugetele respective spre achiziționarea de dispozitive. Unele unități de învățământ nu au procedat așa deoarece au adoptat scenarii diferite în perioada septembrie- octombrie, neasigurându-se o perspectivă de continuitate legată de prezența fizică a elevilor la nivel de județ. Drept urmare, unii manageri nu au avut posibilitatea de a redirecționa bugetul pentru că au avut elevi în instituție. Per ansamblu, a fost un efort colectiv al colegilor directori care s-au implicat în funcție de resurse în organizarea coerentă a procesului de învățare on-line și le mulțumesc pentru acest lucru.

4. Stadiu acțiune de vaccinare- personal unități de învățământ din județul Constanța
Referitor la vaccinarea cadrelor didactice, putem afirma că suntem în fericitul moment în care colegii noștri de la catedră își doresc să treacă prin această etapă, dar nu mai sunt locuri. Este oarecum îmbucurător având în vedere că procentul inițial de doritori, 48,66% părea insuficient. Acest fapt este o schimbare totală de atitudine, de mod de a privi necesitatea vaccinării, fapt îmbucurător, de altfel. Fiecare unitate de învățământ are obligația de a înrola cadrele didactice pe platforma națională, prin intermediul unui responsabil desemnat la nivelul instituției școlare. Am comunicat Ministerului Educației și Cercetării datele de contact ale acestor responsabili și, săptămânal, în fiecare zi de vineri, vom transmite ministerului numărul de cadre didactice care s-au vaccinat/ nu s-au vaccinat sau care sunt în etapa de programare. Trebuie să respectăm prioritatea colegilor care prezintă comorbidități sau care predau în învățământul preșcolar/ primar. Așadar, mâine, 21.01.2021, va fi prima raportare întocmită pe această temă. Ne așteptăm la seriozitate din partea colegilor noștri cu privire la centralizarea acestor informații și, subliniez, acolo unde termenele nu vor fi respectate vom lua măsurile care se impun.

5. Detașări în interesul învățământului pe funcția de director/director adjunct
Așa cum s-a comunicat deja în spațiul public, cu prilejul situației înregistrate la nivelul Liceului Teoretic Nicolae Bălcescu Medgidia, la data de 08.01.2021, unui număr de 111 directori și directori adjuncți din unitățile de învățământ de stat din județul Constanța le-a încetat contractul de management educațional.

În data de 26 noiembrie 2020 a fost publicată pe forumul Inspectoratului școlar Județean Constanța Procedura operațională nr. 6506A/23.11.2020, referitoare la detașarea în interesul învățământului pentru funcțiile de director și de director adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar de stat vacante pe parcursul anului școlar 2020-2021.

Conform procedurii, cadrele didactice care își doreau să ocupe funcția de director/ director adjunct au avut posibilitatea de a transmite, în perioada 03-08.12.2020, documentele solicitate în format scanat (scrisoare de intenţie; Curriculum Vitae; copie de pe buletinul/ cartea de identitate; acord de numire în funcţie; raport sintetic privind activitatea managerială, în cazul cadrelor didactice care ocupaseră funcția de director). Așadar, au avut la dispoziție 2 săptămâni pentru a pregăti și pentru a transmite prin e-mail documentele menționate mai sus.

Detașarea în interesul învățământului pe funcția de director/ director adjunct s-a realizat cu respectarea prevederilor legale în vigoare, referitoare la asigurarea conducerii interimare până la organizarea concursului, dar nu mai târziu de sfârșitul anului școlar, fiind vizată cu precădere asigurarea continuității.

Din cele 111 posturi de directori/ directori adjuncți, numai în 9 (nouă) situații nu a fost asigurată continuitatea managerială, pentru unul din motivele expuse mai jos:
• directorii nu au depus acord scris pentru detașare în interesul învățământului pe funcția de director conform procedurii mai sus menționate și prevederilor legale în vigoare – 6 situații;
• în urma analizei criteriilor de competenţă, de expertiză, a profilului personal şi a atribuţiilor specifice funcţiei de director/ director adjunct, s-au constatat deficiențe ale actului managerial – 3 situații.

6. Pregătirea instituțiilor școlare pentru reluarea cursurilor în format fizic
Unitățile de învățământ din județul Constanța sunt pregătite pentru reluarea procesului educațional în format fizic. Au fost pregătite și în perioada septembrie- noiembrie, după cum bine știți. Acum, mai mult decât atunci, s-au făcut achiziții din punct de vedere al asigurării protecției sănătății elevilor și cadrelor didactice, atât cu sprijinul Inspectoratului Școlar Județean Constanța cât și cu cel al UAT-urilor. În ceea ce privește asigurarea protecției în clasele mai numeroase s-a reglat acest aspect și în perioada anterioară cu panouri de protecție din plexiglas, soluție care se raporta la ordinul comun MEC- MS. Probabil se va reveni cu precizări/ modificări la acest ordin, precizări care să ne permită să identificăm soluții pe cale de consecință. Noi ne vom raporta la mențiunile legislative care vor fi în vigoare la momentul respectiv. Din comunicările reprezentanților MEC prezența on-line va fi permisă doar elevilor care prezintă anumite afecțiuni sau care sunt în izolare/ carantină.

Alte informații:
Legat de Proiectul Planului de școlarizare, certitudinea la acest moment este că avem cu 1000 de elevi absolvenți de clasa a VIII-a mai puțini decât în anul școlar anterior: 5200 de elevi față de 6257 de elevi anul trecut. Este clar că, în cazul în care cifra de școlarizare se va păstra în zona de fundamentare pe care o avem în acest moment dispar aproximativ 37 de clase. Din ceea ce ni s-a comunicat de către Ministerul Educației și Cercetării se va reveni asupra metodologiei și precizărilor privind cifra de școlarizare, în sensul că, din ceea ce se preconizează, va scădea numărul de elevi/clasa a IX-a și, drept urmare, vom avea o îmbunătățire a situației actuale. Oricum, este evident că având această diferență- care și procentual este semnificativă (1000 de elevi mai puțin)- vor exista anumite clase care nu vor mai putea fi susținute anul viitor. E important de reținut faptul că, nu clasele dispar ci nu mai sunt elevi care să le populeze. Ne interesează ca învățământul profesional și profesional dual să nu fie afectat sub nicio formă. La fel discutăm și în zona învățământului vocațional (arte, sport, pedagogic) unde trebuie să se asigure o anumită continuitate a studiului. Proporția care trebuie păstrată la nivelul județului este aceea de 60% învățământ tehnologic, profesional și dual și 40% învățământ teoretic și vocațional.

Fiecare manager responsabil trebuie/ trebuia să facă o analiză a evoluției populației școlare deși proiecția la nivel de județ a fost la dispoziția conducerilor unităților de învățământ. Așadar, cine a fost prevăzător s-a pregătit pentru acest moment.

Referitor la autorizațiile sanitare ale unităților de învățământ, managerii școlari au avut în această perioadă posibilitatea să-și rezolveze aceste situații. Momentan nu dispunem de o situație centralizată actualizată dar, în acest moment, inspectorii școlari derulează o inspecție tematică care vizează stadiul avizelor sanitare.